close
Gorące wiadomości

Kuchnie świata cechuje ogromna różnorodność. Związana jest ona z klimatem,...więcej Współczesny rynek odzieżowy i tekstylny charakteryzuje duża konkurencja. Jes...więcej Śnieżnobiałe i piękne zęby to marzenie niejednej osoby, jednak samo szczotk...więcej Kocioł kondensacyjny – nowoczesne rozwiązanie grzewcze Kocioł kondensac...więcej Kultura hip-hop na przestrzeni ostatnich lat rozwinęła się w zastraszającym ...więcej

Skrzynia biegów w samochodzie – z jakich elementów się składa?

Skrzynia biegów vivaro to urządzenie mechaniczne, które przenosi moc z silnika na koła. Składa się z serii kół zębatych i wałów, które mogą być przesuwane i blokowane w różnych pozycjach.

Skrzynia biegów jest integralną częścią układu napędowego samochodu, który obejmuje również silnik, osie, mechanizm różnicowy i zespół tylnego napędu.

Funkcją skrzyni biegów jest dostarczenie mocy z silnika do kół poprzez serię biegów, które są włączane za pomocą dźwigni lub pedału zmiany biegów.

Istnieją dwa główne rodzaje skrzyń biegów: ręczne i automatyczne. Manualne skrzynie biegów wymagają ręcznej zmiany biegów za pomocą dźwigni lub pedału, natomiast automatyczne skrzynie biegów wykonują tę czynność automatycznie, bez pomocy kierowcy.

Główne elementy typowej manualnej skrzyni biegów obejmują:

Sprzęgło

Sprzęgło jest używane w samochodach manualnych do włączania i wyłączania silnika ze skrzynią biegów. Działa jako powierzchnia nośna pomiędzy silnikiem spalinowym a wałami skrzyni biegów.

Skrzynia biegów 

Skrzynia biegów zawiera koła zębate, które są połączone ze sprzęgłem i innymi elementami wewnątrz niej. Skrzynia biegów przenosi ruch obrotowy na ruch posuwisto-zwrotny dla kół napędowych poprzez układ przekładni lub odwrotnie w zależności od potrzeb i kierunku jazdy.

Mechanizm różnicowy 

Mechanizm różnicowy zapewnia równy podział momentu obrotowego pomiędzy wszystkie połączone przez niego wały napędowe. Mechanizm różnicowy pozwala jednemu kołu napędowemu obracać się szybciej niż drugiemu podczas pokonywania zakrętów lub przyspieszania, co daje większą przyczepność przy niskich prędkościach (gdy oba koła obracają się z tą samą prędkością).

Brak Komentarzy

Zostaw odpowiedź

Opublikuj komentarz
Podpis
Adres e-mail

16 − szesnaście =

Story Page