Na jakie cechy substancji smarującej zwrócić uwagę, wybierając ją do smarowania przekładni?

Na jakie cechy substancji smarującej zwrócić uwagę, wybierając ją do smarowania przekładni?
Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Potrzebujesz ok. 2 min. aby przeczytać ten wpis

Przekładnie to istotne elementy konstrukcyjne, które wpływają na to, w jaki sposób pracują elementy ruchome urządzenia. Ich zadaniem jest przenoszenie ruchu z elementu czynnego na bierny, a także jednoczesna zmiana takich parametrów jak siła, kierunek ruchu lub inne. Aby jednak przekładnie spełniały swoje funkcje, muszą zostać odpowiednio przygotowane i nasmarowane.

Smar, który chroni elementy ruchome

Smar w elementach ruchomych wykorzystywany jest do zmniejszania tarcia i zabezpieczania poszczególnych fragmentów układu przed ścieraniem, nadmiernym oporem oraz korozją. Odpowiada za to, aby ruch był płynny i nie powodował żadnych uszkodzeń powierzchni, które stykają się podczas pracy. Co równie ważne, ma on za zadanie izolować te elementy od środowiska zewnętrznego czy odbierać nadmiar ciepła.

Lepkość substancji smarującej

Lepkość substancji smarującej odpowiada przede wszystkim za to, jak utrzymuje się ona pomiędzy dwoma elementami ruchomymi. Właściwie dobrany pod względem lepkości smar będzie pozostawał na swoim miejscu i dobrze zabezpieczał powierzchnię. Zły dobór lepkości może z kolei wpłynąć na wypływanie smaru z miejsca jego przeznaczenia albo na jego nadmierne oklejanie się na elementach ruchomych, co również zmniejsza zabezpieczenie.

Odporność na czynniki zewnętrzne

Jak już wspomnieliśmy, smarowanie przekładni ma za zadanie chronić je również przed czynnikami zewnętrznymi, w tym temperaturą. Jest to jednak możliwe wyłącznie wtedy, gdy sam smar jest na nie odporny, a zatem musi być stabilny w zakresie temperatur, w jakich pracuje urządzenie.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*