Zakład Ubezpieczeń Społecznych jako organ rentowy, decyduje o przyznaniu na wniosek ubezpieczonego renty, emerytury czy świadczeń zdrowotnych w postaci zasiłku chorobowego lub macierzyńskiego. Często dochodzi do sytuacji, w której ZUS uznaje powody do przyznania zasiłku jako niewystarczające lub podważa zasadność złożenia wniosku – skutkuje to wydaniem decyzji odmownej. Jakie prawa przysługują w takiej sytuacji ubezpieczonemu? Jak skutecznie odwołać się od decyzji organu rentowego i kto może pomóc nam na każdym etapie postępowania odwoławczego? Sprawdźmy.
Od niekorzystnej dla nas decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych możemy odwołać się na piśmie lub też w formie ustnej we właściwej dla naszej sprawy jednostce ZUS. Od momentu otrzymania pisma, ubezpieczony ma na to 30 dni. ZUS ma obowiązek rozpatrzenia naszego zażalenia, a w przypadku utrzymania w mocy swojej negatywnej opinii, skierować sprawę na wokandę sądową, do rozstrzygającego spór sądu pierwszej instancji (sąd pracy). Jeśli i ta droga okaże się niewystarczająca, ubezpieczonemu przysługuje prawo do apelacji. Należy pamiętać, że nasze zażalenie musi być odpowiednio mocno umotywowane. Mamy także prawo wnioskować o opinię biegłego. Skargę na decyzję organu rentowego warto sporządzić z pomocą specjalizującego się w prawie pracy i ubezpieczeń adwokata. Doświadczony prawnik będzie skutecznie reprezentował nasze interesy na dalszych etapach postępowania. Jeśli nasza sprawa toczy się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych na terenie województwa śląskiego warto skorzystać z usług rekomendowanej kancelarii, którą znajdziemy pod adresem https://www.adwokatpolacik.pl/43,56,prawnik-zus-katowice.html.